Дорослі нині активно користуються комп’ютерами та іншими електронними девайсами. І оскільки більш за все дитина дошкільного віку прагне бути як дорослий, діяти як він, то під час ознайомлення з комп'ютером, у неї горять очі від захоплення та інтересу. Освоюючи комп'ютер, дитина стає зібраною й уважною, запам’ятовує значну кількість інформації, вчиться аналізувати, у неї активізується розумова діяльність. Утім не все так безхмарно, адже комп’ютерна залежність може виникнути й у дошкільному віці. Тож дорослі мають навчити дошкільника правил роботи за комп’ютером, розповісти йому про користь і шкоду, які може спричинити «спілкування» з ним.
Чинники комп'ютерної
залежності
Через
вікові особливості психіка дитини старшого дошкільного віку нестабільна.
Нестабільність психіки є однією з підстав виникнення різних видів залежності, і
не лише комп’ютерної. Окрім того, дитяча психіка найбільш схильна до звикання
за систематичного впливу на неї. Під впливом комп'ютерних ігор у дитини навіть
у дошкільному віці може сформуватися адиктивна поведінка. Дитина не
розв'язує важливих для себе проблем, зупиняється у своєму особистісному
розвитку. Захоплюючись комп’ютером, вона значно менше цікавиться звичайними
іграшками, натомість постійно прагне поринути у світ віртуальних ігор.
Фахівці
виокремлюють такі чинники виникнення в дитини комп'ютерної залежності, як-от:
§ відсутність
контролю з боку батьків;
§ невміння
дитини самостійно грати, організовувати свою гру;
§ дефіцит
спілкування в сім'ї, за якого дитина прагне надолужити його, тож і компенсує
спілкування з близькими людьми взаємодією з комп'ютером;
§ незмінність
стилю спілкування батьків через неусвідомлення ними процесу дорослішання
дитини;
§ відсутність
особистого простору, де дитина почувалася б господарем;
§ низька
самооцінка та невпевненість у своїх силах, залежність від думки оточення;
замкнутість;
§ неприйняття
дитини однолітками.
Найліпша профілактика
комп’ютерної залежності – це залучення дитини до спорту чи творчості та дружня
комфортна атмосфера в родині.
Прояви комп'ютерної
залежності в поведінці дитини
Передусім
комп’ютерна залежність змінює поведінку дитини. Про виникнення цієї залежності
можуть свідчити такі поведінкові прояви:
§ виникає
нав'язливе бажання грати на комп’ютері;
§ віддає
перевагу грі на комп’ютері, обираючи між колись улюбленим заняттям і новим
захопленням;
§ переживає
радість на межі з ейфорією в очікуванні комп’ютерної гри або під час неї;
§ відривається
від гри з величезним опором;
§ протестує,
благає, нервує, коли батьки припиняють гру;
§ не може
дотриматися означеної тривалості роботи з комп’ютером.
Утім останній прояв
пов’язаний з віковими особливостями дитини-дошкільника. Сприймання часу та
вміння планувати власну діяльність лише починає формуватися в старшому
дошкільному віці. Тож планувати та/або контролювати час роботи дитини за
комп’ютером — це завдання дорослих. І насамперед, завдання для них щодо
організації власної діяльності за комп’ютером. Адже дорослий та його
діяльність, поведінка, реакції є зразком, який наслідує дитина.
Рекомендації для батьків
щодо профілактики комп'ютерної залежності
Дотримуйтеся
чіткого режиму. Тривалість «спілкування» з комп’ютером для дошкільника — 20-30
хв. на день. Дітей дошкільного віку ще можна відволікти іншими заняттями. Тому
на сльози, капризування та скарги дитини реагуйте спокійно й терпляче,
пояснюйте необхідність чергування розваг за комп’ютером з іншими, важливішими
справами.
Заохочуйте
та хваліть дитину. Саме похвала — один із «чарівних ключів», що відкривають
двері у внутрішній світ дитини. Хваліть її за вимиту тарілку, вміння
самостійно вдягатися, за дружню та спокійну гру з іншими дітьми. У комп’ютерних
іграх закладено безліч заохочень, яких діти не отримують від батьків.
Комп’ютер не втомлюється відзначати здібності, розум, спритність,
надзвичайність дитини. Він позитивно реагує навіть на програш і помилки, у той
час як дорослі нервують і картають дитину за її невдачі. Байдуже ставтеся до
успіхів дитини в комп’ютерних іграх, адже в них уже закладене заохочення.
Будьте
зразком для наслідування. Не порушуйте правил, які встановлюєте для дитини.
Вони
мають бути однаковими для всіх членів родини. Проаналізуйте, чи не залежні ви
самі від комп’ютера. Подолайте цю свою звичку — і вона ніколи не виникне у
вашої дитини.
Контролюйте
зайнятість дитини. Залучайте її до занять у гуртках та секціях та виконання домашніх
обов'язків. Зробіть традицією сімейне читання, грайте з дитиною в настільні
ігри, пригадайте ігри зі свого дитинства та зацікавте ними дитину. Спонукайте
її до ігор на свіжому повітрі.
Контролюйте
роботу дитини за комп’ютером. Важливо чітко контролювати, в які комп’ютерні
ігри грає дитина, і відстежувати будь-які відхилення в її поведінці після
того, як гру закінчено. Так, якщо, погравши, дитина стала дратівливою,
збудженою, погано засинає, — це вказує на те, що або було перевищено час гри,
або гра не підходить дитині. Віддавайте перевагу розвивальним іграм і сайтам.
Обговорюйте з дитиною ігри, в які їй було б, на вашу думку, корисніше грати.
Встановіть спеціальні мережеві фільтри і спеціалізоване програмне
забезпечення, що дасть змогу контролювати й лімітувати взаємодію дитини з
комп’ютером.
Як визначити ступінь
залежності дитини від комп'ютера
Аби
виявити ступінь залежності дитини від комп’ютера, проведіть простий тест. У
момент, коли дитина сидить за комп’ютером і грає, зверніться до неї із
будь-яким проханням, наприклад: «Допоможи мені, будь ласка, зробити подарунок
для бабусі» або «Допоможи мені, будь ласка, зібрати розсипані намистинки».
Залежно від того, у який спосіб відреагує дитина на ваше прохання, оцініть
ступінь її комп’ютерної залежності.
Способи
реагування дитини:
варіант А.
Дитина легко відгукується на прохання, може захопитися допомогою, а потім
«переключитися» на іншу справу і забути про комп’ютер — повна свобода від
комп’ютерної залежності на момент тестування;
варіант Б.
Дитина відгукується з другого-третього разу, неохоче виконує прохання, демонструє
невдоволення, сперечається — перший ступінь залежності або початковий етап
другого ступеня залежності;
варіант
В. Дитина не відгукується на прохання дорослого, гру не перериває — залежність
другого ступеня. Ризик переходу на третій ступінь.
Якщо
дитина поводиться так, як описано у варіантах Б або В, необхідно через деякий
час (наступного дня) звернутися до дитини з аргументованим проханням,
наприклад: «Синку, допоможи мені, будь ласка. Я одна впоратися не можу. Мені
потрібна твоя допомога! Будь ласка, перерви своє заняття і допоможи мені». Якщо
реакція на прохання буде аналогічною, що й за першої спроби, то можна зробити
остаточний висновок про наявність у дитини комп’ютерної залежності й
необхідність надання їй кваліфікованої допомоги фахівця.
В статті використано
матеріали журналу "Практичний психолог:Дитячий садок"№ 03, 2016
Телебачення
і здоров’я дітей
Проблема
«діти і телебачення» хвилює всіх: і батьків, і педагогів, і лікарів. Сьогодні
для кожної дитини телебачення стало улюбленою іграшкою або книгою.
Дошкільник
не повинен сидіти біля телевізора більше ніж 30 хвилин. Вечірню казочку діти
можуть переглядати щодня, триває вона не більше ніж 15 хв і налаштовує на те,
що день завершився і час спати.
Двох-трьох
дитячих передач на тиждень достатньо для дошкільників.
Лікарі-гігієністи
свідчать, що більшість дошкільнят дивляться телевізор без правильного вибору,
від 40 хв до 2 годин на день, тобто до 14 годин на тиждень. Таким чином,
перегляд телепередач щодня формує у дітей звичку проводити щовечора біля
екрану, якою не була б передача.
Один
із найнегативніших наслідків такого «телевізійного та комп'ютерного» життя є
відставання у розвитку дитини.
Здається,
що дитина сидить біля екрану, постійно чує мовлення і зайнята достатньо цікавою
справою. Але мовлення - це не повторення чужих слів та їх запам'ятовування.
Опанування мовлення в ранньому віці відбувається в живому спілкуванні, коли
малюк не
тільки слухає, але й відповідає на спілкування, при
цьому беручи участь у розмові своїми рухами, думками і почуттями. Отже,
відбувається пасивний інтелектуальний, фізичний та емоційний розвиток.
Інформація подається в готовому вигляді, вона не потребує уяви і аналізу.
Не
можна не забувати про особливу чуттєвість дітей і здатність дитячої психіки до
навіювання. Почуття страху, небезпеки виникають у дитини після перегляду кадрів
із насиллям, війною, убивством. Дорослий може не помітити змін у поведінці
дитини, але страхітливі образи та звуки можуть хвилювати її у вигляді снів,
підвищеної тривожності чи невротичних симптомів.
Потрібно
також звернути увагу на ефект звички агресивної поведінки. Постійний перегляд
сцен насилля притупляє емоційні почуття дітей, вони звикають до жорстокості,
черствіють до людського болю. Якщо через кожні 15 хв на екрані транслюється
насилля, то через певний час дитина починає сприймати це як норму.
ПОРАДИ
БАТЬКАМ:
·
Чітко регламентуйте перегляд дитиною телепрограм. Максимальна кількість часу
біля екрану не повинна перевищувати 15-30 хвилин на день.
·
Обговорюйте з дитиною сюжети переглянутих фільмів, навчіть дитину аналізувати,
оцінювати вчинки і розуміти почуття інших людей.
·
Після обговорення можна запропонувати малюкові намалювати героїв фільму. При цьому важливо
звернути увагу на зображення емоцій героїв.
Дитина
і комп'ютер
Не
секрет, що комп'ютер наприкінці XX ст. — на початку XXI
ст. став для дітей найулюбленішою іграшкою, порадником, навіть другом.
Комп'ютерні
ігри захоплюють увагу дітей, приваблюють їх динамічними сюжетами, дають їм
змогу жити гострими почуттями. Не секрет, що дедалі більше дітей просиджують за
комп'ютером увесь час, забуваючи про радість спілкування з рідними, друзями,
залишаючись наодинці з собою, не замислюючись ані про цінності життя, ані про
своє майбутнє.
Потрібно не забувати про
фактори ризику, яким піддається користувач під час тривалого перебування за
комп'ютером:
• електромагнітне випромінювання;
•
утома очей від мерехтіння екранного зображення;
•
тривала статична робоча поза;
• психологічна втома від невідповідного оформлення та освітлення приміщення;
•
термін перебування за комп'ютером;
• утома через неправильне ергономічне оформлення та психологічний уміст
програмного забезпечення;
• стреси, що виникають через застосування комп'ютера.
Можливі небажані наслідки
взаємодії дитини з комп'ютером слід ураховувати з самого початку її
ознайомлення з комп'ютером.
Добре,
коли батьки мають уявлення про те, що користування комп'ютером є оманливим і
призводить до надмірного перевантаження. Противагою надмірному захопленню
комп'ютерними іграми і розвиток у дитини самоконтролю. З цією метою необхідно
навчити планувати тривалість комп'ютерної діяльності, а саме вчити:
•
призначати собі термін закінчення гри, після завершення якого, незалежно від
етапу гри, обов'язково вимкнути пристрій;
•
заздалегідь визначати початок спілкування з комп'ютером і ввімкнути його лише
тоді, коли настане час. Батькам бажано стежити за нерегулярністю такого
дозвілля, робити перерви в конкретні дні.
Під
час комп'ютерного дозвілля варто звертати увагу на інформаційні системи та
розвивальні ігри, а не на ігри, що засновані на емоційному збудженні
(автоперегони, зоряні війни, стрілялки тощо). Дуже корисно використовувати
творчі завдання: малювання за допомогою комп'ютерних програм, заняття
фотографією, літературна діяльність, робота з пізнавальними системами.
- Для дітей віком 4-6
років фахівці пропонують розвивальні ігри, що займають 7-10 хв та поєднуються з
творчими завданнями (малювання, вирізання, ліплення).
-
Відповідність до вікових особливостей (програми не повинні формувати навички,
до яких дитина ще не готова, навчальний матеріал повинен містити приклади з
реального життя дитини, що зрозумілі їй).
- Високий
технічний рівень (приваблива графіка, анімаційні ефекти, привабливі звукові
супроводи).
- Стимулюючий характер (коли дитина користується розвивальною програмою, вона відчуває задоволення від досягнутого успіху.
Немає коментарів:
Дописати коментар